מתח, חרדה והקשר לאינסומניה

ניסיון כושל להירדם המלווה במחשבות שחוזרות על עצמן בלופ כמו רכבת משא ללא בלמים, בליווי מועקה בלתי פוסקת המסרבת להיכנע לשקט של הלילה, הוא תיאור שרחוק מלהיות ייחודי.
הקשר בין מתח וחרדה לבין בעיות שינה הוא נחלת הכלל של אינספור אנשים שבסך הכל רוצים לישון. אולם, קצב החיים הגבוה והדרישות הבלתי פוסקות מהמציאות מייצרים מתח רב וחרדה עמוקה בגופנו, דבר שגורם לפגיעה ישרה באיכות השינה.

אבל מה בדיוק קושר מתח וחרדה ליכולת שלנו להשיג שנת לילה טובה? ואיך אפשר להתמודד עם המצב בתקופות בהן אנו מצויים תחת לחץ מתמיד?

בעיות שינה

בעיות שינה הן המגיפה של העולם המודרני אשר סובלים ממנה לא פחות משליש מהאוכלוסייה הכללית. הגורמים מהם יכולים להיווצר בעיות שינה מגוונים, ומונים בין היתר שיבוש בשעון הביולוגי של האדם, מצבים רפואיים כגון סכרת, מחלות לב ואף הפרעות בבלוטת התריס. בנוסף תרופות שונות, היגיינת שינה לקויה וחומרים מעוררים ( סטימולנטים ) כמו קפאין, אלכוהול ועוד לא תורמים לשינה טובה.

הקשר בין מתח וחרדה לבין בעיות שינה הינו קשר אינטגרלי וחד משמעי. מחקרים רבים בחנו את ההשפעה של מתח וחרדה על איכות השינה והממצאים מדברים בעד עצמם.

מתח חרדה ושינה

חרדה הינה מצב טבעי בו האדם חש סכנה מאירועי עבר או מאירועים שעתידים לקרות. מחשבות על איום או סכנה ממשית שרצות לנו בראש במהלך היום יכולות להיות אלו שיגרמו לחרדה להופיע, במודע כמו גם שלא במודע. לעיתים הופעת החרדות תהיה ללא שום טריגר ידוע וללא קשר לגירוי חיצוני מסוים.

חרדה עשויה להתבטא בתסמינים כמו דופק מואץ, זיעה קרה, הפרעות בדרכי העיכול, לחץ, עצבנות, נשימות מהירות, רעד, חולשה ותשישות מוגברת, קשיי ריכוז וחשיבה, חוסר מנוחה, כאבי ראש וסחרחורות ואף תחושת ניתוק מהעצמי או מהסביבה.

כאמור מתח וחרדה הם גורם מרכזי בהפרעות שינה. מחקר שפורסם בשנת 2020 בכתב העת Psychiatry Research מצא כי חרדות מעלות פי חמישה את הסיכון לסבול מנדודי שינה כמו גם מתח רב. במחקר ישראלי שהתפרסם בשנת 2020 בכתב העת Sleep Medicine , אובחנו 7.4% מסך הנחקרים עם נדודי שינה, ו-35% מתוכם טופלו בכדורי שינה על רקע חרדה ומתח.

מהו המנגנון שמופעל כתגובה למתח וחרדה המשפיע על איכות השינה ?

הקשר בין מתח וחרדה המייצרים הפרעות שינה מדגיש את ההשפעה העמוקה של גורמים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים על שנת לילה טובה.

אינסומניה


המנגנון שמופעל כתגובה למתח וחרדה עובד בשני צירים מרכזיים, הציר הפיזי פיזיולוגי והציר המנטאלי רגשי.

התגובה הפיזיולוגית של הגוף בסיטואציה של מתח וחרדה מתבטאת בפעילות נוירו-ביולוגיות בגופנו הגורמת לעוררות ומפריעה בכניסה לשינה ובשינה איכותית.
שחרור הורמוני לחץ כגון קורטיזול ואדרנלין גורם להגברה של פעילות פיזיולוגית בגוף המתבטאת בין היתר בדופק מהיר, וערנות מוגברת ומדכאים את מערכת החיסון.

אותם הורמונים החיוניים להתמודדות עם איומים מיידים, עלולים להפוך לדבר שבשגרה ככול שהגוף נתון תחת מתח וחרדה מתמדת. בתהליך איטי, ניתן לראות שכאשר אנו מצויים בדריכות ועוררות יתר לאורך זמן, משתבש מקצב היממה הטבעי של גופנו ומתעכבת הכניסה של שלבים המשקמים את השינה כמו שלב השינה העמוקה ושנת ה REM.

בנוסף לשינויים הנוירו-ביולוגיים ישנה השפעה נוספת בפן המנטאלי רגשי הנגרמת כתוצאה ממתח וחרדה. הגורם המרכזי שיודע לייצר התקפי חרדה ונמצא ברקע בתקופות מתח ולחץ הן המחשבות. מחשבות והרהורים חודרניים מונעים מאיתנו את יכולת ההרפיה, וגורמים לאי שקט וחוסר נוחות תמידית. פועל יוצא מכך הוא שהלילה הופך ‘לשדה קרב’ שבו המוח נאבק במחשבות ובפחדים, ומשאיר את השינה כדבר שצריך להילחם עבורו.

איך רפואה סינית יעילה לטיפול במתח וחרדה ?

למעלה מ – 2500 שנה ישנם אזכורים ופרוטוקולים טיפוליים אודות הטיפול במתח וחרדה. בעידן של ימינו מחקרים רבים מראים ומוכיחים את אותם כתבים מהספרות העתיקה, ומביאים לקדמת הבמה את יעילותה של הרפואה הסינית.

ההבנה של גוף האדם נטועה עמוק בהסתכלות גוף ונפש כיחידה אחת. קביעת האבחנה והטיפול שבא לאחר מכן, נובעים על בסיס מצב הגוף והנפש בלי יוצא מן הכלל.

בספרו של ‘הקיסר הצהוב’ בפרק ‘Suwen’ נכתב – “When there is free flow, there is no pain; where there is no free flow, there is pain.” ובפירוש פשוט, היכן שיש זרימה אין כאב. והיכן שהזרימה נעצרת, שם מתחיל הכאב.

הטיפול ברפואה סינית מתבסס על תנועת אנרגיה חלקה ויכולת תזוזה מתמדת. כאשר ישנם חסמים הגורמים לתנועה להיעצר, שם נרצה להתערב ולהחזיר את האיזון הרצוי.

מתח וחרדה הם גורם מרכזי לתקיעות האנרגיה שזורמת בגוף, דבר שמקשה עלינו להירדם ויוצר הפרעות שינה. לאחר תשאול מעמיק והבנת הגורמים שמייצרים מתח וחרדה בגופנו, השימוש בדיקור סיני על ידי אותן נקודות דיקור שפרוסות על חלקי הגוף השונים, מייצר תנועה והרמוניה במערכות הקשורות לרגיעה ולשינה.
במקביל לטיפולי הדיקור, נטילת צמחי מרפא סיניים שמחזקים את החוסן של הגוף וגורמים להורדת מתח ועומסים, מאפשרת טיפול משלים ומקיף לבעיות השינה.  

בסיום תהליך טיפולי שבו הגוף לומד לאט לאט לחזור לישון בצורה אופטימלית, ניתן לשמר את המצב הקיים באמצעות אורח חיים נכון והיגיינת שינה בריאה, אשר נרכשים במהלך התהליך הטיפולי.

אינסומניה

מה שמפריד בינך לבין שינה טובה, זה טופס אחד:

מאמרים נוספים בנושא

תרופות לנדודי שינה או צמחי מרפא סינים?

על ההבדלים בין תרופות לנדודי שינה לבין טיפול בבעיות שינה באמצעות צמחי מרפא סיניים. כיצד פועלות התרופות לעומת צמחי המרפא והשפעתן על נדודי שינה

הפרעות שינה: תסמונת השעון המשתנה

מהי תסמונת השעון המשתנה, מה הקשר להפרעות שינה, מי נוטה בעיקר לסבול מתופעות אלו וכיצד ניתן לטפל בתופעה

ניטור איכות השינה – מדידות אובייקטיביות לטיפול בהפרעות שינה במרכז Numa

איך "מודדים שינה"? על הכלים המתקדמים ביותר כיום לניטור איכות השינה וכיצד הם מסייעים לנו בהתאמת הטיפול היעיל ביותר לפתרון הפרעות שינה לכל מטופל

דיקור סיני ומחקר

שיטות הטיפול ב-Numa לבעיות שינה מבוססות על שילוב בין רפואה מסורתית וידע עתיק בן אלפי שנים, לבין גישה מדעית ומחקרים מודרניים, תוך שימוש בכלי ניטור טכנולוגיים מתקדמים.
אפשר לישון טוב

יחד נבין איך לשפר את השינה שלך, ובכך גם את איכות החיים.
מלאו את הטופס ונחזור בהקדם.