דיקור סיני ומחקר

רפואה סינית ומחקר –
וכוחו המרפא של דיקור סיני לבעיות שינה.

רפואה סינית? רפואה מסורתית? רפואה אלטרנטיבית? רפואה אינטגרטיבית? רפואה משלימה? הרבה שמות ומונחים ניתנו לרפואה העתיקה שמקורה מהמזרח הרחוק וביססה את עצמה במערב בעשורים האחרונים. אז כיצד להתייחס אל הרפואה הזו, מה בדיוק מקורה, מה מראים המחקרים בנושא, למי היא מתאימה והאם היא יעילה לטיפול בבעיות שינה?

מי את הרפואה הסינית?

הרפואה הסינית הינה שיטת טיפול טבעית שהועברה במסורת מזה למעלה מ 2000 שנה ונחשבת לאחת משיטות הריפוי העתיקות ביותר בעולם.
עדויות ראשונית לקיומה של הרפואה קיימות כבר החל מהמאה ה – 3 לספירה. טקסטים המתארים תיאוריה ופרקטיקה ומונחים כגון איזון בין Yin & Yang, תיאוריית המרידיאנים וצ’י – אנרגיית החיים, נמצאו בכתבים מתקופת שושלת האן העתיקה. במרוצת הזמן, אותם יסודות פותחו והורחבו אל שיטות אבחון מקיפות ושיטות טיפול מגוונות כגון דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים ותאוריות נוספות.

הגישה הטיפולית ברפואה הסינית טומנת בחובה מגוון רחב של עקרונות וטכניקות טיפול. הבסיס שמייחד אותה מגישות רפואה אחרות הוא התפיסה של האדם כישות ‘שלמה’, המקיפה מכלול של מרכיבי גוף ונפש שמשפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. שיטת הטיפול הנפוצה ביותר ברפואה זו הינה דיקור סיני. לדיקור היכולת לווסת תהליכים פיזיולוגיים בגוף ולהחזיר את האיזון הנדרש, בכך מתאפשר מענה רחב לבריאות ושיפור אורחות חיים, ובפרט לבעיות שינה. הדיקור יכול להשלים התערבויות אחרות כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי, שיפור מדדים חיוניים וטכניקות הפחתת מתחים.

למי מתאימה הרפואה הסינית והאם דיקור יעיל לטיפול בנדודי שינה ?

חשוב להבין שהרפואה הסינית התקיימה לאורך הדורות בסין כרפואה המוכרת היחידה, והייתה צריכה לספק פתרונות למגוון תחלואי האוכלוסייה ולמצבים מורכבים. הספרות הסינית העתיקה מציינת טיפול בכל סוגי האוכלוסייה, מקיסרים ומלכים ועד האדם הפשוט. מובן שעם חלק מהמחלות התמודדה בהצלחה ועם חלקן פחות.  אחת המחלות בהן דנה הספרות הסינית הקלאסית בהרחבה היא הפרעות שינה. אבחנה מבדלת מקיפה ופרוטוקולים יעילים לטיפול באינסומניה מופיעים בספרות הסינית הקלאסית, אולם שילוב של תובנות מערביות מודרניות על איזון בין ענפי מערכת העצבים המרכזית, הוא שהביא לפריצת הדרך בטיפול בקשיי שינה אותה אנו מיישמים בהצלחה ב Numa.

מגוון שיטות הטיפול שמציעה הרפואה הסינית מתאימות לנשים, לגברים, לפעוטות ולמתבגרים שמתמודדים עם בעיות בריאותיות כאלו ואחרות ובפרט אינסומניה ובעיות שינה.

נדודי שינה המאופיינים בקושי להירדם, בשינה לא רציפה או ביקיצה מוקדמת, הם הפרעת שינה נפוצה הפוגעת בחלק ניכר מהאוכלוסייה העולמית. ההשלכות של נדודי שינה כרוניים מתרחבות מעבר לנמנום ועייפות בשעות היום, וכוללות פגיעה בתפקוד קוגניטיבי, ירידה באיכות החיים ובין היתר סיכון מוגבר לבעיות נפשיות. בהתחשב בתופעות הלוואי ובמגבלות הכרוכות בטיפול עם תרופות קונבנציונליות, גדלה ההתעניינות בטיפולים אלטרנטיביים כמו דיקור סיני.

כיצד מתייחס עולם המחקר לדיקור סיני,
ועל השפעתו על נדודי שינה ?

עד לפני כמה עשורים, נתקלה הרפואה הסינית בספקנות ובביטול במדינות רבות על ידי הממסד הרפואי המודרני ומוסדות המחקר. דיקור סיני ושיטות טיפול אלטרנטיביות נתפסו כלא מדעיות, חסרות ראיות קליניות, וכטכניקה המבוססת על אמונות עתיקות ולא על שיטות מחקריות קפדניות.
בשל כך ועקב אותן תפיסות מוטעות, לא זכתה הרפואה הסינית לתשומת לב ולמימון למחקר מדעי משמעותי. חוסר במחקרים אלו, הגביל את המסקנות על בטיחות, יעילות ומנגנוני הפעולה של דיקור סיני ושאר הכלים הטיפוליים. מצב זה השתנה בעשור האחרון ובמיוחד בתקופה הנוכחית.

בעשור האחרון מחקרים רבים בדקו את ההשפעות של דיקור סיני על בריאות האדם, ובפרט את השפעתו על איכות ומשך השינה. תובנות ביולוגיות על פעולת הדיקור כמווסת תהליכים פיזיולוגיים שונים כגון שחרור של נוירוטרנסמיטורים, אנדרופינים והורמונים, הביאו לשינוי המגמה למחקר מעמיק בנושא, והנה כמה דוגמאות לכך:

בניסוי אקראי מבוקר שפורסם בכתב העת Journal of Sleep Research, חילקו החוקרים את הנחקרים שסבלו מנדודי שינה ראשוניים לשתי קבוצות : דיקור אמיתי וטיפול דמה (פלצבו).
קבוצת הדיקור הציגה שיפורים משמעותיים הן במדדים סובייקטיביים והן במדדים אובייקטיביים של איכות השינה בהשוואה לקבוצת הדמה. בנוסף, טיפולי דיקור סיני היו קשורים להפחתת זמן הערות, הגדלת משך השינה הכוללת ושיפור יעילות ועומק השינה.

יתר על כן, מחקר נוסף הדגים כי לדיקור סיני עשויה להיות השפעה חיובית על אופי השינה ובמיוחד על משך השינה בגל איטי (SWS) ועל שינה מהירה של תנועת עיניים (REM). שלב השינה בגל איטי נחשב לשלב המשקם של השינה, והינו חיוני להתאוששות פיזית ולגיבוש הזיכרון.

סקירה שיטתית ומטה-אנליזה נוספת שפורסמה ב-Journal of Alternative and Complementary Medicine הגיעה למסקנה שדיקור סיני יעיל יותר מתרופות או דיקור דמה בשיפור איכות השינה ובהפחתת חומרת נדודי השינה. אותה הסקירה הדגישה גם את היתרונות הפוטנציאליים לטווח ארוך של דיקור, שכללו שיפור מתמשך שדווח לאחר מעקב ארוך טווח.

ניתן אם כך לראות שדיקור סיני עשוי להציע פתרונות עבור אלה הסובלים מנדודי שינה ובמיוחד לאלה המעוניינים להימנע או להפחית את הסתמכותם על תרופות שינה. בעוד עזרים כמו כדורי שינה  או טיפולים דומים יכולים להוביל לתופעות לוואי ותלות, הרי שבהסתמך על מדע ומחקר, דיקור סיני נחשב לבטוח, יעיל ונטול תופעות לוואי.

 

 

  1. Yeung WF, Chung KF, Poon MM, et al. Acupressure, reflexology, and auricular acupressure for insomnia: A systematic review of randomized controlled trials. Sleep Med. 2012;13(8):971-984. doi:10.1016/j.sleep.2012.04.018
  2. Chiu HY, Hsieh YJ, Tsai PS. Acupuncture to Reduce Sleep Disturbances in Perimenopausal and Postmenopausal Women: A Systematic Review and Meta-analysis. Obstet Gynecol. 2016;127(3):507-515. doi:10.1097/AOG.0000000000001277
  3. Spence DW, Kayumov L, Chen A, et al. Acupuncture Increases Nocturnal Melatonin Secretion and Reduces Insomnia and Anxiety: A Preliminary Report. J Neuropsychiatry Clin Neurosci. 2004;16(1):19-28. doi:10.1176/jnp.16.1.19
  4. Huang W, Kutner N, Bliwise DL. A systematic review of the effects of acupuncture in treating insomnia. Sleep Med Rev. 2009;13(1):73-104. doi:10.1016/j.smrv.2008.04.002
  5. Spence DW, Kayumov L, Chen A, et al. Acupuncture increases nocturnal melatonin secretion and reduces insomnia and anxiety: a preliminary report. J Neuropsychiatry Clin Neurosci. 2004;16(1):19-28. doi:10.1176/jnp.16.1.19
  6. Liang FR, Koya D, and Lu B. Clinical applications of acupuncture for insomnia: a systematic review. J Acupunct Meridian Stud. 2010;3(1):1-10. doi:10.1016/S2005-2901(10)60001-2
  7. Wang Y, Zhishun L, Huiling L, et al. Acupuncture for Frequent Migraine: A Randomized, Patient/Assessor Blinded, Controlled Trial with One-Year Follow-Up. Evid Based Complement Alternat Med. 2015;2015:920353. doi:10.1155/2015/920353
  8. Cheuk DK, Yeung WF, Chung KF, et al. Acupuncture for insomnia. Cochrane Database Syst Rev. 2012;(9):CD005472. doi:10.1002/14651858.CD005472.pub3
אפשר לישון טוב

יחד נבין איך לשפר את השינה שלך, ובכך גם את איכות החיים.
מלאו את הטופס ונחזור בהקדם.